Välkommen vecka 30 ♥

Fosterutveckling
Nu är bebisen drygt 40 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,3 kg nu. 
Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. 
 
 
Mina tankar
Äntligen är du här, vecka 30! Jag har längtat hit, för det känns som en stor milstolpe för mig. Och milstolpar (delmål) är sunt att ha i graviditeten, då känns det som att tiden går snabbare. De viktiga milstolparna för mig var vecka 20 för rul, den första sparken, den första sparken min sambo kände osv. Och nu detta. Bara 9 veckor kvar till förlossning och tio veckor kvar till BF, helt sjukt! Vad tiden går snabbt. Snart är det inte långt kvar.. 
 
Det känns som att jag vill få graviditeten överstökad och få hem min bebis, men samtidigt läskigt med tanken att inte vara gravid längre, jag har ju blivit van med sparkarna och magen. Jag vill vara gravid i en evighet! Vi har inhandlat det mesta, och det enda som fattas är i princip amningsinlägg, bärsele och spjälsäng. Lite smått och gott helt enkelt. Nu känns min mage stor! Blev förvånad när jag såg mig själv i spegeln igår, den är rund, fin och utspänd med en fin hormonrand som når upp till naveln. Graviditetsbesvär den här veckan har väl varit svullna och ömma fötter, halsbränna samt lite besvär med ryggen. Det börjar bli svårt att komma upp ur sängen, man får helt enkelt rulla sig upp eller så ger sambon en hjälpande hand som tur är :-) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0